PENGGUNAAN BAHAN BANTU MENGAJAR

Penggunaan bahan bantu mengajar akan memudahkan proses pemahaman murid dengan mewujudkan suasana yang pembelajaran yang konkrit berdasarkan pemerhatian dan uji kaji. Aktiviti yang dirancang lebih berpusatkan kepada murid di mana murid-murid menjalankan pemerhatian dan eksperimen berdasarkan kad aktiviti yang disediakan. Guru berperanan sebagai pemudah cara dalam membantu menjalankan uji kaji. Murid akan membentuk konsep dan pemahamannya yang tersendiri dibantu dengan penjelasan yang konkrit berdasarkan uji kaji dan pemerhatian yang dirancang oleh guru.

BBM 1
Objektif : Memahami dan menggunakan istilah berkaitan dengan isipadu seperti
“penuh(full)” “separuh penuh(half full)” dan “kosong(empty)”

Bahan bantu mengajar yang digunakan:
Penuh/Full
Separuh/Half Full

Kosong/Empty
BBM 2
Objektif : Mengukur dan membandingkan isipadu secara perbandingan menggunakan pengukuran tidak standard.

Bahan bantu mengajar yang digunakan:
                    
BBM 3
Objektif : Mengukur isipadu cecair menggunakan pengukuran standard.
Bahan bantu mengajar yang digunakan:
Pelbagai saiz silinder penyukat
Silinder Penyukat
Bikar 250 ml
Botol Air Mineral
                          Tatacara mengambil bacaan pada silinder penyukat